Winst op 1: winstwebinar door Astrid van der Maden

Kennissessie 1: winstwebinar

Op 13 januari 2021 gaf Astrid van der Maden een digitale kennissessie over winst, voor de leden van BVV. Er waren 10 leden aanwezig.
 
Waarom binnen je comfortzone blijven als daarbuiten veel meer te beleven valt?
 
Ondernemers zijn vaak te weinig met winst bezig. Er wordt te weinig over gesproken (taboe) en het wordt gezien als het bedrag dat onderaan de streep overblijft. Veel ondernemers streven naar een hogere omzet. Maar omzet zegt niet alles over je winst en extra omzet creëren betekent niet automatisch dat je meer winst maakt. Verleg daarom je focus van omzet naar winst, want dat is uiteindelijk waarvoor je het doet. Dus niet ‘omzet minus kosten is winst’ maar ‘omzet minus winst zijn kosten’. Je hebt een bepaalde omzet en je wilt een bepaald bedrag aan winst. Dat betekent dat je met het verschil je kosten moet kunnen dekken. Lukt dat niet, dan moet je je afvragen of je product of dienst wel rendabel is. Winst wíllen maken is belangrijk, want uit je winst betaal je je eigen salaris én moet je de belastingdienst betalen én wil je een bedrag overhouden waarmee je leuke dingen kunt doen, kunt investeren en een buffer kunt bouwen voor tegenvallers.

Om je winst te verhogen kun je een aantal stappen nemen:
 
Omzet verhogen
Neem je tarieven eens onder de loep. Ben je nog marktconform? Waarin kun jij je onderscheiden van je concurrent? Ga in de stoel van je klant zitten en bied oplossingen voor diens probleem. Pas je productaanbod en tarief daarop aan, voor een oplossing die je klant veel geld bespaart kun je een passende prijs rekenen. Neem afscheid van klanten die veel tijd en energie kosten maar weinig opleveren. Je maakt daarmee ruimte voor nieuwe, goede klanten. En ga na hoe je je prijs wilt aanbieden? Uurtje-factuurtje? Abonnement? Vaste prijs?
 
Kosten verlagen
Om kosten te kunnen verlagen is gedragsverandering nodig. Hierbij kan het helpen de verleiding uit te bannen en inzichtelijk maken welk geld waarvoor bestemd is. Open bijvoorbeeld meerdere bankrekeningen. Op één bankrekening laat je je klanten betalen. Periodiek verdeel je het saldo op basis van vooraf vastgestelde percentages van deze “ontvangstenrekening” over de andere bankrekeningen. Je kunt verschillende “potjes” creëren  zoals ‘salaris’ (ook je eigen salaris!), ‘kosten’ en ‘belastingen’ maar ook ‘winst’. Door de verschillende geldpotjes krijg je meer overzicht. Je komt minder in de verleiding om teveel van je inkomsten uit te geven aan andere zaken. Je wordt nu gedwongen tot creatieve oplossingen waardoor kostenbesparingen sneller gerealiseerd kunnen worden en er altijd geld apart zal staan voor belastingen, personeel en jezelf!  
 
Winstplan maken
Hoeveel wil je verdienen en hoe ga je dat bereiken? Welke omzet heb je nodig om aan je winst te komen, is verkoop van je product of dienst haalbaar en hoe ga je dat doen? Wat heb je ervoor nodig? Denk ook aan alle uren die jij in je onderneming steekt, daarvoor wil je een marktconforme beloning. Winst is geen toeval. Winst is niet de uitkomst onderaan de streep na een jaar hard werken. Winst kun je plannen!! Maak daarom jaarlijks een winstplan.
 
Dit is een kort verslag van het winstwebinar van 13 januari. Wil je meer weten? Neem dan contact op met Astrid zodat ze eventuele vragen kan beantwoorden.

Comments are closed.